5 Aug 2007

Διαμαρτυρία για την "Ακαδημία"

Ανεβάζω νέο post(ανάρτηση), για να εκφράσω θερμές ευχαριστίες για όλους όσους έχουν ήδη προσυπογράψει τη διαμαρτυρία για την εξαγγελθείσα "Ακαδημία" Τεχνών, αλλά και για μερικές διευκρινήσεις:

Θυμίζω ότι το παρόν blog δημιουργήθηκε με αποκλειστικό σκοπό να διευκολύνει την κυκλοφορία ανάμεσα στους μουσικούς, ενός κειμένου διαμαρτυρίας για την εξαγγελία του εκτρώματος "Ακαδημία" Τεχνών και τη συλλογή υπογραφών (από όσους συμφωνούν με το πνεύμα του) για αποστολή στα ΜΜΕ, σε ιστολόγια, Υπουργείο Πολιτισμού, κλπ.
Το συγκεκριμένο κείμενο, (που εμφανίζεται εκ νέου αμέσως πιο κάτω) έχει ήδη δημοσιευθεί (με ελάχιστες διαφορές), ως editorial (με υπογραφή του Κώστα Τηλιακού) στο καλοκαιρινό τεύχος του περιοδικού Classical Music Review.

Οποιος συμφωνεί με το περιεχόμενο του κειμένου και θέλει να προσθέσει το όνομά του στον κατάλογο των διαμαρτυρομένων έχει δυο δυνατότητες:

1. Να στείλει ενα e-mail στο academynothanks@gmail.com γράφοντας όνομα και ιδιότητα.
(Τον τρόπο αυτό έχει χρησιμοποιήσει και η συντριπτική πλειοψηφία)

2. Να γράψει όνομα και ιδιότητα σε σχόλιο στο ποστ αυτό (ή και στο προηγούμενο) αν έχει εμπειρία blogging και έχει εγγραφεί στο google κλπ

Υπάρχει περιθώριο (λόγω και θερινής ραστώνης) για συλλογή υπογραφών μέχρι τις αρχές φθινοπώρου εκτός απρόοπτης εξέλιξης, οπότε και το κείμενο θα προωθηθεί με τα μέχρι τότε ονόματα.

Οποιος επιθυμεί περαιτέρω ενημέρωση μπορεί να χρησιμοποιήσει τις συνδέσεις δεξιά κάτω από τον τίτλο "Δείτε και αυτά".


Το πλήρες κείμενο διαμαρτυρίας:

Ακαδημία Τεχνών? Όχι ευχαριστώ!

Πρόσφατα ο Υπουργός Πολιτισμού εξήγγειλε τη δημιουργία της πολυαναμενόμενης «Ακαδημίας Τεχνών», η οποία θα αρχίσει να λειτουργεί τον Σεπτέμβριο του 2009. «Η Ακαδημία», είπε ο υπουργός, «θα είναι Ανώτερης Παιδείας, τριετούς φοίτησης, οι σπουδαστές θα πρέπει να διαθέτουν απολυτήριο λυκείου, δεν θα εισάγονται με σύστημα πανελληνίων εξετάσεων και όταν αποφοιτούν θα τους χορηγείται πιστοποιητικό σπουδών και όχι πανεπιστημιακό πτυχίο, δεδομένου ότι η εκπαίδευση δεν θα είναι θεωρητικού περιεχομένου αλλά ‘πρακτικοποιημένης γνώσης’». ‘Πρακτικοποιημένη γνώση’• με άλλα λόγια εμπειροτέχνες! Και ας φροντίζουν τα τελευταία χρόνια σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης οι πιο ονομαστές Μουσικές Ακαδημίες να εναρμονίσουν το πρόγραμμά τους με αυτά των Πανεπιστημιακών σχολών ώστε να μην υποβαθμιστούν για οποιοδήποτε λόγο οι τίτλοι σπουδών που χορηγούν. Και το πέτυχαν, προσθέτοντας μαθήματα και θεματικές ενότητες, διευρύνοντας την διδασκόμενη ύλη, χωρίς να κάνουν την παραμικρή υποχώρηση στην ποιότητα της παρεχόμενης τεχνικής και θεωρητικής μουσικής εκπαίδευσης –που έτσι κι αλλιώς είναι η προτεραιότητα τους– και μπορούν πλέον να φέρουν επάξια τον τίτλο του Πανεπιστημίου.

Και στην Ελλάδα; Τι γίνεται στην Ελλάδα της αδιαβάθμητης μουσικής εκπαίδευσης των εκατοντάδων Ωδείων και Μουσικών Σχολών, όπου το ζήτημα της ίδρυσης μιας Ακαδημίας Μουσικής πανεπιστημιακού επιπέδου είναι το κύριο αίτημα επί σειρά δεκαετιών, το οποίο ουδέποτε η πολιτεία αντιμετώπισε με σοβαρότητα και ευαισθησία; Η δήλωση του υπουργού έδωσε τη χαριστική βολή: «εμπειροτέχνες» οι μουσικοί, ως εάν όλα τα χρόνια (και) θεωρητικών σπουδών (υπό την έγκριση και εποπτεία του ίδιου του Υπουργείου Πολιτισμού) να μην υπάρχουν! Ε, τότε στο χέρι της πολιτείας είναι να τους προσφέρει την περαιτέρω εκπαίδευση και ικανότητες που εν γνώσει της τους στερεί. Τον δρόμο έδειξαν τόσες χώρες της Ε.Ε, η βούληση μόνο χρειάζεται ώστε τα εκπαιδευτικά προγράμματα να προσαρμοσθούν στα ελληνικά δεδομένα και να εφαρμοσθούν. Αλλιώς καταδικάζουμε και τις μελλοντικές γενιές των μουσικών στην ανυποληψία.

Μία «Ακαδημία» τριετούς φοιτήσεως που θα χορηγεί πιστοποιητικά σπουδών ισότιμα με τα πτυχία των Σχολών Ανωτέρας Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης, ποιους θα μπορούσε να αναμένει ως σπουδαστές; Αλλοδαποί δύσκολα θα την επέλεγαν και η διαρροή Ελλήνων σπουδαστών προς το εξωτερικό δεν θα σταματήσει. Από την άλλη, οι φοιτητές της «Ακαδημίας Τεχνών» τι άλλες δυνατότητες θα έχουν αντίστοιχες των συναδέλφων τους των ελληνικών πανεπιστημιακών σχολών; Θα μπορούν να πάνε με προγράμματα ανταλλαγών, όπως το Erasmus για παράδειγμα, να μελετήσουν για κάποιο διάστημα στο Παρίσι, το Λονδίνο, το Βερολίνο κλπ; Και πώς θα έρθουν αντίστοιχα σπουδαστές των Μουσικών Πανεπιστημίων του εξωτερικού σε μία μη ισότιμη με τη δική τους σχολή της Ελλάδας;

Μήπως τελικά δημιουργούμε με τον τρόπο αυτό, απλά ένα ωδείο «πολυτελείας»; Σαφώς το ζήτημα της ανώτατης καλλιτεχνικής εκπαίδευσης αντιμετωπίζει διαδικαστικά προβλήματα, όπως αυτό των τυπικών προσόντων των καθηγητών που θα κληθούν να διδάξουν. Υπάρχουν τέτοιες ιδιαιτερότητες και αυτές καλείται να επιλύσει η πολιτεία παίρνοντας τις σωστές αποφάσεις, κάτι που πολύ σωστά έχει ήδη γίνει για την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών. Αλλιώς τι είδους ισοτιμία θα έχουν απόφοιτοι ερμηνευτές του ίδιου οργάνου, όταν κάποιοι θα προέρχονται από την «Ακαδημία Τεχνών» και άλλοι από ανώτατες σχολές που έχουν ήδη εντάξει σχολές οργάνων στο πρόγραμμά τους χωρίς να προβλέπονται εισαγωγικές εξετάσεις στο όργανο (παγκόσμια πρωτοτυπία...), όπως το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιόνιου Πανεπιστημίου και το Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας;

Δυστυχώς τα ζητήματα δεν είναι μόνο αυτά. Είναι πολύ περισσότερα. Το ελάχιστο που θα περίμενε κανείς είναι ένα σύγχρονο πλαίσιο, που να παρέχει σοβαρή, ευρεία, και σε ανώτατο επίπεδο μουσική εκπαίδευση. Ο,τιδήποτε άλλο είναι στην καλύτερη περίπτωση ανεπαρκές. Οι Έλληνες σπουδαστές-μουσικοί θα συνεχίσουν να πηγαίνουν στο εξωτερικό για να διευρύνουν τις γνώσεις τους, αποκτώντας αναγνωρισμένους τίτλους αντί πιστοποιητικών, και η μουσική εκπαίδευση στη χώρα μας θα παραμείνει ουσιαστικά αδιαβάθμητη, όπως είναι όλα αυτά τα χρόνια.

Όσο για το σύνηθες ελληνικό επιχείρημα «από ολότελα, καλή κι η Παναγιώταινα», οι επαγγελματίες Ελληνες μουσικοί δηλώνουν «καλύτερα ολότελα»!
Είναι προτιμότερο να παραμείνει η σημερινή -απαράδεκτη όντως- κατάσταση, από το να δημιουργηθεί ένα ίδρυμα που μόνο ως τροχοπέδη θα λειτουργήσει σε οποιαδήποτε προσπάθεια (εάν και όποτε αυτή ξεκινήσει) για τον εκσυγχρονισμό, την ορθολογικοποίηση και την πραγματική αναβάθμιση των σπουδών αλλά και του ρόλου του μουσικού εκτελεστή γενικότερα.

4 comments:

Anonymous said...

ΣΥΜΦΟΝΩ ΜΕ ΚΕΙΜΕΝΟ.
ΟΧΙ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΣΕ ΜΙΑ ΤΕΤΟΙΑ ΑΚΑΔΗΜΙΑ.

"Academy"?No thanks said...

Στις μετεκλογικές καλένδες και το νομοσχέδιο για την Ακαδημία Τεχνών, αφού δεν πρόλαβε να ψηφιστεί από την προηγούμενη (πια) Βουλή.

Βλέπε Ελευθεροτυπία

"Academy"?No thanks said...

Στη διμηνιαία περιοδική έκδοση για τις τέχνες και τον πολιτισμό "highlights" εδώ
που μόλις κυκλοφόρησε, φιλοξενείται τετρασέλιδο άρθρο για την "Ακαδημία" Τεχνών (σελίδα 178)

"Academy"?No thanks said...

Παραθέτω αυτούσιο το κομμάτι που αφορά στις νομοθετικές πρωτοβουλίες του ΥΠΠΟ στο πλαίσιο των προγραμματικών δηλώσεων της κυβέρνησης στη Βουλή, σύμφωνα με την ομιλία του νέου υπουργού κ. Μιχάλη Λιάπη, όπως δημοσιεύεται στο site του ΥΠΠΟ (δελτίο τύπου):

"Στο νομοθετικό τώρα επίπεδο, ολοκληρώνονται οι διαδικασίες για την εφαρμογή του νόμου για τις χορηγίες προκειμένου ιδιωτικά κεφάλαια να αποτελέσουν μεγάλες πολιτιστικές επενδύσεις. Διότι όχι μόνο αποτελεί μια διεθνή πρακτική, αλλά και μια ιδεολογική προσέγγιση ότι ο ιδιωτικός τομέας μπορεί να δώσει μια δυναμική και δημιουργική ώθηση στον πολιτισμό. Ακολουθεί το σχέδιο νόμου για την λήψη μέτρων για την προστασία των πολιτιστικών αγαθών (αρχαιοκαπηλία).
Το νομοσχέδιο για το «Συμβούλιο Πολιτισμού» προκειμένου να συντελεσθεί η χάραξη ενιαίας στρατηγικής για τα πολιτιστικά ζητήματα και η αναβάθμιση του θεσμού των κρατικών βραβείων.
Το νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό του νομικού πλαισίου που διέπει τον κινηματογράφο και για τη θέσπιση κινήτρων για την ανάπτυξη των κινηματογραφικών παραγωγών. Το νομοσχέδιο για την ίδρυση Κρατικής Όπερας όπως και Κρατικού Χοροθεάτρου Μακεδονίας Θράκης.
Προωθούμε τη θέσπιση νέου θεσμού, των «θεωρικών», που θα απευθύνεται στους εκπαιδευτικούς, μαθητές, σπουδαστές και φοιτητές και σκοπό έχει την προσφορά δωρεάν εισόδου σε χώρους πολιτισμού. Τέλος ετοιμάζεται σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος του Οργανισμού Πνευματικής Ιδιοκτησίας, ενώ ξεκινά μια κοινή προσπάθεια σε συνεργασία με συναρμόδια υπουργεία προκειμένου να καταπολεμηθεί η πειρατεία."

Άκουσε κάποιος την ομιλία ζωντανά από την τηλεόραση?
Γιατί εδώ δεν υπάρχει καν αναφορά για την "Ακαδημία" Τεχνών...